Wij leven samen in een maatschappij die ingewikkeld in elkaar zit en uiterst veelzijdig is door haar multi-etnische en multiculturele samenstelling. Wij zijn er verantwoordelijk voor dat we onze kinderen goed voorbereiden, zodat zij straks hun weg kunnen vinden in de veelheid van mogelijkheden. Ieder kind heeft het recht zich als uniek mens te kunnen ontplooien en in de maatschappij een eigen plaats te verwerven met de benodigde kennis, inzicht en vaardigheden.
We laten kinderen hun eigen weg en mogelijkheden ontdekken en ervaren, zodat ze bewuste keuzes kunnen maken met respect voor anderen. Een eerste logische stap hiertoe is de kinderen naar een school te sturen waar alle levensovertuigingen, religies, rassen, seksen en culturen elkaar ontmoeten. In die natuurlijke ontmoeting kunnen de kinderen van en over elkaar leren.
Zo'n school is de Montessori+ : een openbare school. Niet apart maar samen! Niet de één of de ander, maar de één en de ander!
Wat doen we zelf aan onze persoonlijke ontwikkeling?
Alle teamleden op Montessori+ zijn gedreven professionals. De groepsleerkrachten op de montessori-afdeling zijn allemaal in het bezit van de additionele montessori-aantekening of volgen de nascholing hiervoor. De groepsleerkrachten op de HB-afdeling hebben allemaal extra scholing gevolgd op het gebied van hoogbegaafdheid. Een aantal teamleden heeft de master-SEN (Special Educational Needs) met goed gevolg afgelegd.
Op cultureel gebied zijn er een aantal teamleden die de ICC-cursus hebben gevolgd en er samen met enthousiaste ouders voor zorgen dat onze school met recht een cultuurschool genoemd kan worden.
Een aantal teamleden heeft de cursus "De Vreedzame School" gevolgd. DVS is een programma voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Naast de lessen die bij ons verankerd zijn in het curriculum worden ieder schooljaar ook leerlingen uit de bovenbouw opgeleid tot mediator.
Wij zijn volop in ontwikkeling om met het hele team een IPC (International Primary Curriculum)-school te worden.
Met onze onderwijsvisie als leidraad blijven wij ons ontwikkelen door goed te kijken waar kinderen in deze tijd behoefte aan hebben. Hierdoor zijn wij in staat kwalitatief goed onderwijs te bieden, dat recht doet aan de kwaliteiten van een kind. Wij hechten belang aan de brede ontwikkeling van kinderen. Naast de basisvaardigheden: lezen, taal, schrijven en rekenen, en het onderwijs in de zgn. zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde, techniek en verkeer) hechten wij ook belang aan sociaal-emotionele- culturele en sportieve-ontwikkeling.